Wanneer je auteurs begeleidt in een redactietraject, of dat wilt gaan doen, is het verstandig om te werken met een gestandaardiseerde workflow. Je houdt dan een vaste volgorde aan in je werkzaamheden. In dit artikel ontdek je hoe dat eruit kan zien, en leer je over het nut van het hanteren van een vaste werkwijze.
Een redactietraject inrichten
Het klinkt strikt, met weinig ruimte voor maatwerk en experiment: vastleggen hoe je redactietraject eruitziet vanaf het eerste contact met een auteur, tot het moment dat de samenwerking is afgelopen.
Maar niks is minder waar. Zo’n duidelijk stappenplan geeft je vrijheid binnen kaders. Wanneer je geen energie lekt op zelftwijfel, coördineren en per klant nieuwe afspraken maken, lukt het je júíst om creatiever te denken, te improviseren, af te stemmen op wat een auteur nodig heeft.
Voorbeeld redactietraject
In de online redactieopleiding van studio folio krijg je daarom een volledige workflow voor een redactietraject aangereikt. Hiernaast zie je daar een voorbeeld van. In de opleiding wordt iedere stap in deze workflow samen met jou uitgediept. Van hoe je effectief een kennismakingsgesprek voert, tot werken met een voorbereidingsdocument voor je klant. En van het verschil van een eerste en tweede lezing tot de leidraad voor een follow-up-gesprek. Met voorbeelden en templates die je keer op keer kunt blijven gebruiken.
Het nut van een vaste werkwijze: 5 redenen om planmatig te werken
1. Je hebt je zaken goed op orde.
Dat geeft rust. Geen zenuwachtig gevoel dat je waarschijnlijk iets bent vergeten, of de auteur daadwerkelijk steeds moet mailen met ‘O ja, ook nog even afstemmen’.
2. Het is professioneel.
In de eerste plaats voel je dat zelf ook. Daardoor sta je steviger. Plus: het zorgt ervoor dat een auteur zich vanaf minuut 1 gedragen en geholpen voelt. Dat wekt vertrouwen, en dat heb je nodig in een samenwerking waarbij je met het geesteskind van de auteur werkt.
3. De vaste werkwijze wordt een flow.
Daardoor bespaar je ontzettend veel tijd. Planmatig werken is efficiënt werken. Je hoeft niet bij iedere klus opnieuw het wiel uit te vinden. Je weet precies wat de volgende stap is, en je hebt er zelfs al een complete mail aan je klant voor klaarstaan.
4. Je begrenst je werkzaamheden.
Daardoor is er geen getrouwtrek met klanten en geen ruis. Je kunt duidelijk communiceren richting auteurs wat ze van je mogen verwachten, en schept niet onbedoeld verwachtingen die je niet kunt nakomen.
5. Het is zakelijk gezien interessant.
Het levert meer op. Op een waardetraject als dit kun je een vaste projectprijs plakken. Dat kan veel beter uit dan redigeren op basis van een woordtarief, waar de contactmomenten met een auteur niet bij in zitten, maar die je zeer waarschijnlijk wél hebt. In dit artikel lees je meer over wat een redacteur verdient.
Hoe word je redacteur?
De meeste redacteuren zijn niet in dienst bij een uitgeverij, maar werken freelance, op zelfstandige basis. Zowel uitgeverijen als auteurs die hun boek uitgeven in eigen beheer kunnen dan je opdrachtgevers worden. In dit artikel lees je meer over wat een redacteur precies doet.
Er zijn verschillende kwalitatieve opleidingen die je klaarstomen voor het redactievak, waarbij er (ook of met name) op locatie wordt lesgegeven. Bijvoorbeeld de master Redacteur-editor aan de UvA, of de opleiding redactie van de Schrijversacademie.
Redactieacademie studio folio biedt een volledig online opleiding redactie aan, met vooraf opgenomen videolessen die je vanuit je eigen huis, in je eigen tijd en op je eigen tempo kunt volgen. Flexibel, praktijkgericht en kwalitatief.
Wil je gaan werken met een gestandaardiseerde workflow in je redactietraject?
In de opleiding Razor-sharp redigeren leer je manuscripten van fictieboeken bewerken en auteurs begeleiden, zodat je professioneel aan de slag kunt bij uitgeverijen of in opdracht van auteurs hun boek die uitgeven in eigen beheer.
studio folio is door het CPION erkend als onderwijsinstelling en is opgenomen in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs.
Verder lezen?