Je wilt meer verdienen als redacteur in het boekenvak. En toch ben je waarschijnlijk niet voor het geld begonnen als freelance redacteur, persklaarmaker of corrector. Je wilt mooie verhalen lezen, lekker bezig zijn met tekst en taal, je eigen tijd kunnen indelen en boeken in de winkels zien liggen waaraan jij hebt meegewerkt.

Maar als het even kan wil je daar ook graag een eerlijke beloning voor. En laten we eerlijk zijn: de tarieven bij uitgeverijen zijn nogal laag. Dat kan ervoor zorgen dat je gedachten hebt als:

  • De markt is vol.
  • Voor mij tien anderen.
  • Redactiewerk betaalt slecht.
  • De liefde voor het vak moet blijkbaar goedmaken dat ik er niet goed van kan leven.

(Of andersom: dat je het jezelf bijna niet gunt om er goed van te kunnen leven, want het is ook al leuk, en dat mag dan op de een of andere manier niet samengaan met goed verdienen.)

Maar het kan ook anders. Goed en meer verdienen als redacteur, persklaarmaker of corrector ís mogelijk. In dit artikel lees je over je omzet verhogen en hoe je dat aanpakt. 

6 concrete tips m.b.t. meer verdienen als redacteur

1. Ga bij jezelf na: Wat betekent succes voor mij?

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat succes niet alleen draait om geld. Groeien kan op allerlei manieren en in allerlei richtingen. Vaak denken mensen dat het alleen om geld gaat, om de hoogste omzet draaien. Uiteraard mag dat je doel zijn in het ondernemerschap, maar het hoeft niet. You do you. Succes betekent voor iedereen iets anders.

Succes kan betekenen dat je elke dag opstaat en zin hebt om aan de dag te beginnen. Dat je kunt doen wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Dat je anderen kunt helpen, in je eigen tempo kunt werken, vrijheid hebt in je keuzes en je agenda. Een aanwezige moeder kunt zijn voor je kinderen, aandacht hebt voor je omgeving. Het belangrijkst is dat je je bedrijf voedt en het in de richting laat groeien waar jij naartoe wilt.

2. Bepaal een omzetdoel dat past bij wat je belangrijk vindt in het leven.

Bepaal wat voor jou genoeg is. Uiteraard wil je geld verdienen met je bedrijf, maar met welk doel? Waarom wil je als freelance redacteur meer verdienen? En hoeveel geld heb je dan nodig om jouw definitie van succes te verwezenlijken? Wanneer je dat weet, kun je gerichter en gemotiveerder aan de slag met een concreet plan om meer te verdienen met redactiewerk.

3. Positioneer jezelf helder in de markt. Kies voor een duidelijke specialisatie.

Daardoor weet een klant waarvoor-ie bij je terecht kan. Wanneer je dat niet doet, maak je het lastiger voor een klant of opdrachtgever om jou te vinden. Je springt er niet uit. Wat je wilt doen met je bedrijf is dé oplossing maken van jezelf, niet een oplossing. Dat doe je door een klantsegment te kiezen, dus als het ware in te zoomen op een deel van de markt. 

Dat kunnen bijvoorbeeld thrilleruitgeverijen zijn, of auteurs die in eigen beheer romans uitgeven. Vaak werkt het nog beter om die twee elkaar te laten versterken, dus je én op thrilleruitgeverijen richten, én op auteurs die in eigen beheer een thriller publiceren. 

4. Combineer verschillende verdienmodellen.

Als freelance redacteur, persklaarmaker of corrector word je vaak op basis van woordtarief betaald, maar er zijn nog meer verdienmodellen, zoals een uurtarief, productprijs, pakketprijs of waardeprijs. 

Op die manier creëer je meerdere inkomstenstromen, en ben je niet enkel afhankelijk van een woordtarief. Met online producten speel je jezelf zelfs vrij, omdat het schaalbaar is.

6. Werk aan je sales en marketing.

Sales en marketing iets waar voor veel freelance redacteuren van alles aan kleeft, bijvoorbeeld gedachten als: Wat moeten anderen wel niet van me denken? en Straks vinden ze dat ik ze iets aansmeer.

Probeer toch die drempel over te stappen. Committeer je bijvoorbeeld aan 3x per week posten op social media, het maandelijks versturen van een nieuwsbrief of het publiceren van 1 blog per week op je website. 

Wil je meer verdienen met redactiewerk?  

De korte opleiding Boost je boekenbusiness is een specifieke ondernemerscursus, volledig toegespitst op het boekenvak. Speciaal voor starters die een succesvol bedrijf in het boekenvak willen opbouwen en voor ervaren redacteuren die hun bedrijf willen doorontwikkelen.

studio folio is door het CPION erkend als onderwijsinstelling en is opgenomen in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs.